måndag 18 maj 2015

Musikvideo - analys

I min grupp som jag, Agnes, Ruth och Ida var med i så valde vi låten ”Marionette” av Antonia.

Arbetets gång

Vi började med att bestämma tema till videon och då ville vi göra något med dockor eftersom låten hör ihop med marionettdockor.

Sedan valde vi var en av oss skulle vara i videon och jag blev den som ”styr” Agnes som var en marionettdocka.

Efter det så skulle vi filma i källaren men dock fick vi inte vara där nere. Då gick vi istället till musiken och filmade där. Det gick åt två lektioner att filma då jag hjälpte till med rekvisitan och kostymerna. Vi var tvungna att vara i slöjden också för att kunna spika ihop två bräder som skulle se ut som en marionettpinne. Jag knöt snören i varje hörn av korset och hade den med när vi filmade min scen.

Sen filmade vi var och ens scen. Min vid musiken, Ruth och Agnes med och Ida utomhus. Ruth skulle föreställa en docka och hade därför klänning på sig och i slutet av videon skulle hon få sprickor i sig så vi målade dit sprickor med svart en svart penna. Ida spelade dockan i "Saw"(som är en skräckfilm) och hon cyklade utomhus med en trehjuling. Hon hade kostym och var målad i ansiktet.

När vi filmat klart allas scener så gick vi till Steves studio för att redigera och klippa ihop videon så att ljudet och videon blev synkroniserade med varandra. När det var klart så väntade vi på att galan skulle komma och under tiden gjorde jag en extrauppgift.

Utvärdering

Jag tyckte att detta gick bra eftersom vi kom överens på ett hyfsat sätt och de flesta tog ställning och hade egen idéer. Det jag tyckte var kul var att filmningen gick ganska snabbt i jämförelse med övriga grupper och även blev snyggare enligt min mening. Dessutom tyckte jag att det var kul att två ämnen förenades som att vi hade musik och sedan förde det till bild och tvärtom. Det var något vi inte brukar göra och något jag tycket var uppiggande.


Det som var en liten nackdel var att alla inte kunde hålla på med klippningen samtidigt och att det blev dödtid över, men i för sig fick vi ju andra uppgifter att göra efter videon var klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar