måndag 18 maj 2015

Scen ur Hunger Games serien

Vi fick i uppdrag att rita en scen ur hungerspelen.
Motivet och scentillfället var helt frivilligt och jag började redogöra för mig själv i huvudet vilken av alla hundratals scener jag skulle välja bland.

Jag började tänka att jag ville ha något som inte målats upp som film än. Då blev min första tanke att rita Finnick som vill följa med Katniss till åttan. Detta eftersom den scenen blivit helt borttagen ur filmen och eftersom den var väldigt humoristisk eftersom Finnick endast stod i boxershorts eftersom han inte hunnit ta på sig något annat och han var under påverkan av "morflintet" som är en slags drog.

Men jag valde inte den scenen som ni kan se på bilden.
Jag började nämligen att tänka om och mina upplevelser från hungerspelen har varit mycket dramatik och frustration och jag vill på något sätt förmedla det i bilden.

Så istället valde jag att skissa upp en inre bild av
 när Katniss skjuter ner huvudstadens luftskepp
och hon säger även "If we burn you burn with us."
Därför har jag döpt min målning till just det.

Innan jag började måla fick jag läsa om scenen
igen och när jag skissat upp den först på A-4
papper för att fåmotiven som jag ville ha dem,
så gjorde jag samma sak fast med ett A-3 papper
istället. Jag valde vilken slags färg och vilka
färger jag skulle använda mig utav. Det blev
vattenfärg och även lite krita som jag använde
till elden och härmskrikesymbolen för att skapa
lite effekt i bilen.

Jag gillade denna uppgiften eftersom alla utgick
från samma sak men i slutändan hade alla fått
olika resultat. Dessutom gillade jag att man fick
tänka och skapa fritt fast ändå med samma ämne.

Jag är väldigt nöjd över bilden,
både utseendemässigt och stilmässigt,
gillar hungerspelen starkt och scenerna ur den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar